.

.
.

Sabtu, 19 Februari 2011

SEJARAH KUALA TUNGKAL DALAM KERAJAAN JOHOR

Kerajaan Johor yang kalah ditangan Jambi itu bangkit semula dengan kegigihan tokoh Laksamana Tun Abdul Jamil dimana beliau telah menyusun semula angkatan tentera, pentadbiran dan ekonomi Johor dengan memilih Riau sebagai pusat pentadbiran Kerajaan Johor ketika itu.Pada tahun 1677, Masehi Sultan Abdul Jalil telah mangkat dan Kerajaan Johor-Riau telah diperintah oleh Sultan Ibrahim Shah dan sudah pasti baginda menurut saja arahan dari Laksamana Tun Abdul Jamil.Sejarah juga memperlihatkan Jambi menerima serangan dan kalah lantaran perana dimainkan oleh Tun Abdul Jamil pada tahun 1679, Masehi itu. Tahun-tahun seterusnya kita dapati Jambi menerima pukulan dan serangan dari Palembang dan Makasar pada tahun 1680, Masehi dan ini memberi peluang Johor menghantar armada lautnya untuk memukul dan mengalahkan Palembang dan Makasar yang sakit akibat melanggar Jambi itu. Pada tahun 1685, Masehi kita dapati Sultan Ibrahim Shah mangkat diPahang dan digantikan oleh Sultan Mahmud Shah II yang juga masih kecil dan ini menjadikan beliau dipangku oleh ibu tirinya yang juga merupakan anak kepada Paduka Raja yang juga Laksamana Tun Abdul Jalil dan tinggallah Bendahara yang sebenarnya tidak mempunyai kuasa dalam tampuk pemerintahan Johor ketika itu.

Pada tahun 1688, Masehi Tun Habib Abdul Majid telah dilantik menjadi Bendahara Johor dan kita telah menyaksikan dalam Sejarah Kesultanan Melayu Melaka bahawa jawatan Bendaharalah yang berpengaruh.Jadi diJohor ia kelihatan lain jadinya peranan Bendahara tiada berkuasa, ini membuatkan Bendahara mula merancang strategi untuk menghapuskan Laksamana dengan sokongan para pembesar Johor yang lain. Nampaknya Bendahara Tun Habib Abdul Majid berjaya mengusir Laksamaan Tun Abdul Jamil dan kemudian lari keTerengganu tetapi dapat ditangkap dan dihukum bunuh pada tahun 1688,Masehi.

(image)


Teori Raut Wajah Dari Perspektif Islam : Kajian Terhadap Legacy Datok Linggi-Kapitel 9 Sejarah Johor Siri 6

2010-10-26T06:57:00.009-07:00

(image)
Akibat dari perbuatan Sultan Abdul jalil itu puteri Jambi telah datang keJohor untuk menemui suaminya tetapi telah dihalang oleh Sultan Johor kerana katanya Raja Ibrahim telah ditunangkan dengan anak Laksamana Tun Abdul Jamil. Oleh kerana tidak dapat menahan perasaan kasih sayangnya itulah agaknya Jambi telah menyerang wilayah jajahan Johor iaitu Inderagiri dan Tungkal. Bila hal ini diketahui oleh Kerajaan Johor mereka pun melancarkan serangan balas dan tidak lama setelah itu Johor telah menyerang Jambi dengan bantuan orang Inderagiri. Bagi Jambi pula mengatur strategi dengan menggunakan orang yang berkemahiran dalam hal kelautan iaitu Orang Laut dalam usaha mereka menentang Johor. Perang demi Perang telah berlaku antara Johor dengan Jambi yang ini berlarutan sehingga 20 tahun lamanya.Ibarat kanak-kanak yang lahir kini telah menjadi dewasa itulah lamanya perang.Perang sudah pasti menjejaskan banyak perkara terutama digugusan kepulauan Melayu. Sebagai penjajah mereka yang asalnya mempunyai motif perdagangan yang tinggi menganggap perang ini merupakan ancaman kepada perdagangan mereka dan penjajah Belanda yang ketika itu ingin menjadi orang tengah telah ditolak oleh Johor.Atas rasa ingin membalas dendam agaknya Pangeran Dipati Anum pada tahun 1673, Masehi telah melancarakan perang secara habis-habisan bagi memusnahkan Kerajaan Johor dan akhirnya berjaya menawan Johor Lama dan sekaligus menawan Bendahara Johor namun Sultan Abdul Jalil Shah dan Laksanama Tun Abdul Jamil telah dapat melarikan diri.

Bersambung

Dr Aminudin

(image)


Teori Raut Wajah Dari Perspektif Islam : Kajian Terhadap Legacy Datok Linggi-Kapitel 9 : Sejarah Johor Siri 5

2010-10-23T03:10:11.318-07:00

(image)
Kekalahan Aceh itu ada kemungkinan akibat mereka diperintah oleh kalangan perempuan (Ratu).Lantaran kemerosotan Aceh dan kekalahan Portugis itu telah melonjak Kerajaan Johor yang takala itu diperintah oleh Sultan Abdul jalil Shah II dikota pentadbirannya diBatu Sawar yang juga merupakan pelabuhan ketika itu.Disamping itu kawasan jajahan Johor pun turut berkembang hingga meliputi Pahang, Sungai Ujung, Kelang, Terengganu, Kepulauan Riau, Karimun, Siak, Rokan, Kampar dan Inderagiri. Riau dizaman pemerintahan Sultan Abdul Jalil Shah II telah menjadi pelabuhan yang begitu maju dengan mengendalikan barang-barang dagangan secara lebih sistematik dan cekap.Barangan yang sering didagangkan diRiau ketika tu ialah emas, kayu gaharu, bijih timah, rotan, lilin,lada hitam, garam, beras, tembaga,kain sutera, tembikar, keluaran hasil lautan dan lain-lain.Bagi memonitor perdagangan lada hitam Sultan Abdul jalil Shah II telah melantik Syahbandar Johor menyelia perdagangan bahan-bahan tersebut kewilayah seperti Bengkalis, Rokan, Siak, Inderagiri dan Kampar.

Agak malang pada pertengahan abad yang ke17, kegemilangan Johor telah dicatit dan dicalar oleh peristiwa Perang Johor dengan Jambi. Perang ini sebenarnya berpunca dari perebutan takhta Kerajaan Johor diantara Raja Ibrahim dengan Sultan Abdul Jalil Shah dimana setelah Sultan Hammat Shah mangkat yang ketika itu anaknya Raja Ibrahim baru berusia dua tahun.Sedangkan para pembesar Johor telah melantik Raja Abdul Jalil Shah menjadi Sultan Johor dengan syarat bila sultan Ibrahim besar hendaklah dilantik beliau menjadi Sultan pula.Namun lain pula jadinya bila Sultan Abdul Jalil Shah enggan melepaskan takhta bila Raja Ibrahim telah dewasa dan hanya melantiknya menjadi Raja Muda sahaja.Kebetulan pula Raja Ibrahim telah berkahwin dengan Pengeran Ratu yang memerintah Jambi pada tahun 1659 dan sudah pasti hubungan mereka erat dengan Kerajaan Jambi. Inilah yang merisaukan Sultan Abdul Jalil Shah dan dia bertekad dan datang keJambi dengan melarikan Raja Ibrahim dengan membawanya keJohor.

Bersambung.

Dr Aminudin

(image)

0 komentar:

Posting Komentar